Home

O firmie

Aktualności

Działalność

Kontakt

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

Eksploatacja amortyzatorów

 

 

 

        Współczesny samochód ma zawieszenie, w skład którego wchodzą trzy główne elementy: opona, resor i amortyzator. Każdy z tych elementów jest ważny ze względu na bezpieczeństwo jazdy. Jeszcze nie zawsze docenianym jest amortyzator, bez którego przecież trudno byłoby sobie wyobrazić nie tylko bezpieczną, ale i wygodną jazdę.

 

       Najczęściej stan amortyzatorów pogarsza się stopniowo w miarę przejechanych dziesiątek tysięcy kilometrów, a kierowcy niejako automatycznie i podświadomie dostosowują się do tego. Z tego powodu kierowcy bardzo często nie zdają sobie sprawy ze złego stanu swych amortyzatorów.

 

1. Uszkodzone amortyzatory utrudniają hamowanie! - na suchej drodze o nierównej nawierzchni droga hamowania przy prędkości jazdy 80 km/h może zwiększyć się o 2.6 m.
Przy prędkości 50 km/h, na łuku na nierównej powierzchni, droga hamowania może się wydłużyć o 2.3 m.

 

2. Uszkodzone amortyzatory pogarszają widoczność w nocy! - chwiejne lub nieregularne oświetlenie drogi powoduje, że jazda w nocy staje się niebezpieczna i męcząca dla oczu.
Zwiększone wahania nadwozia samochodu są przyczyną oślepiania samochodów nadjeżdżających z przeciwnej strony.

 

3. Uszkodzone amortyzatory pogarszają przyczepność do nawierzchni jezdni! - maksymalna bezpieczna prędkość na łuku na suchej nawierzchni w pojeździe ze zużytymi w 50% amortyzatorami może obniżyć się o 10%.
Pojazd z napędem na przednie koła, którego amortyzatory zużyte są w 50%, poruszając się ze stałą prędkością po 6-ścio milimetrowej warstwie wody, może wpaść w poślizg przy prędkości o 10% niższej niż identyczny pojazd posiadający nowe amortyzatory.

 

4. Uszkodzone amortyzatory wpływają ujemnie na szybkość reakcji! - w normalnych warunkach, uszkodzone amortyzatory powodują większe zmęczenie kierowcy i mogą wydłużyć czas reakcji o 26%.


        Ponadto zły stan amortyzatorów powoduje szybsze zużywanie się podzespołów mechanicznych pojazdu takich jak: sprężyny śrubowe, przekładnia kierownicza, przegub wału głównego, mechanizm różnicowy, opony, gumowe elementy zawieszenia, skrzynia biegów, elementy zawieszenia i przeguby kulowe.

 

Poniżej przedstawiamy kilka usterek, które każdy kierowca może zauważyć „gołym okiem”:

  • z amortyzatora wycieka olej (powoduje to utratę efektu tłumiącego)
  • amortyzator ma zniekształcony korpus (może to utrudnić lub nawet uniemożliwić suw tłoka w górę i w dół)
  • zawieszenie „hałasuje” podczas przyspieszania, hamowania lub jazdy po wyboistej drodze (przyczyną może być pęknięta lub zdeformowana tuleja)
  • z okolic amortyzatora lub kół słychać stuki
  • samochód jest niestabilny, źle trzyma się drogi
  • tłoczysko jest uszkodzone lub skorodowane (korozja tłoczyska powoduje szybkie zużywanie się uszczelek, a co za tym idzie utratę oleju)
  • pojazd bezpośrednio reaguje na wszelkie nierówności (mogło wystąpić zatarcie. Spowoduje to uszkodzenie wielu lub wszystkich części montażowych i sprawi, że jazda stanie się niebezpieczna.)
  • samochód nadmiernie „buja się”
  • jedna z opon szybciej się zużywa